Sider

onsdag den 19. december 2012

Julegrød!

Flot og lækker julegrød!

Da jeg sad nede i vaskehuset og vaskede tøj forleden dag, bladrede jeg igennem "Familiejournalen" eller sådan noget. Her fandt jeg en opskrift på julegrød, og syntes det så enormt lækkert ud. (Nu jeg jo også en kæmpe grød fan!).  Jeg har byttet om på et par af ingredienserne, og mængden af de forskellige ting. Men lækker var den, spændende fordi der er bulgur og kokos i, og anderledes end en omgang tung risengrød! (Som for øvrigt også smager glimrende...)

Ingredienser:
( 4 personer )
1 1/2 dl. grødris
1/2 dl. bulgur
2 dl vand
1 liter skummemælk
1/2 tsk groft salt
1 dl kokosmel
1 håndfuld hakket rosiner
1 håndfuld hakket tørret abrikoser
1 håndfuld hakket mandler

Fremgangsmåde:
Hæld vand og grødris op i en gryde, og lad det koge i 10 minutter. 
Tilføj bulgur og mælk, og kog det op under oprøring.
Lad det koge i 35-40 minutters tid, eller indtil det har den ønskede konsistens. Sørg for at røre i grøden ofte, gerne hele tiden.. 
Tilsæt salt, kokos, rosiner, abrikoser og mandler, og lad grøden køle af i en 5 minutters tid, mens du rører i den. 

Smukt..

Server, og spis den med kold mælk og sukker hvis du ønsker det, Familiejournalen anbefalede det.. Men jeg spiste den som den var, og det smagte dejligt!

Værsgo!

Anderledes form for risengrød, men mindst ligeså godt!

Wow. Den smagte SÅ godt. Jeg synes faktisk den er meget bedre en risengrød, og et dejligt alternativ. Jeg kunne sagtens finde på at lave den igen, udenfor julemåneden. Mandlerne og det tørrede frugt, gav en dejlig frisk smag, og fjernede noget af grødens tunghed. Bulguren gjorde den også mere "grov", men ikke noget man lagde særlig meget mærke til. 
Da portionen var til 4, og jeg kun var ene mand om at spise den, havde jeg en masse grød tilovers. Det har jeg frosset ned, og vil på et tidspunkt bage nogle boller med det. Og det skal selvfølgelig nok komme her på bloggen :-) 
Glædelig jul!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar