Sider

onsdag den 12. december 2012

Luciaboller!




Imorgen er det d. 13 december - altså Sankt Lucia dag. Derfor står den idag på lækre søde luciaboller.
Kan man blive andet end glad af sådan nogle? 

Ingredienser:
10 stk
150g. margarine
5 dl. mælk
50g. gær
250g. skyr
1 æggeblomme 
1 tsk. kanel
1 1/2 dl. rørsukker
1/2 tsk salt
cirka 1200g. hvedemel. 
1 pisket æggeblomme 
Rosiner

Fremgangsmåde: 
Smelt margarinen og tilføj mælken. Det må højest blive fingerlunt. 
Smuldre gæren i en skål, og tilføj den varme mælk/margarine, og rør rundt til gæren er opløst
Tilsæt de andre ingredienser og ælt igennem. 
Hæv dejen et lunt sted, med et fugtigt hviskestykke i en halv times tid. 

Efter hævning..

Ælt dejen godt igennem i 10 minutter

Dæk en bageplade med bagepapir, og tænd ovnen på 180 grader. 
Del dejen i 20 stykker. 
Form dem nu som S'er, og rul enderne op. Placer et S oven på et andet S, så de ligger over kors. 
Put en rosin op i hver oprulning. 
Pensl med pisket æggeblomme.
Bag i ovnen i en 15-18 minutters tid. 

Værsgo! 

Mhmmm, dejlige og friskbagte

Hånden på hjertet, så havde jeg aldrig hørt om luciaboller før, og jeg faldt tilfældigvis over opskriften. Men de var nemme, dejen var en super lækker dej at arbejde med, og de smagte bare dejligt. Jeg tror hermed jeg har fundet mig en lille juletradition! 

De smager rigtig godt lune med smør ;-)

Det er jo kun jul en gang om året.... :)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar