Sider

lørdag den 16. juni 2012

Vietnamesiske ruller m/ dressing

Dagens menu! 

Jeg har før smagt disse vietnamesiske ruller på sushi steder, og har længe gået og tænkt på at lave dem selv. Idag skulle det så være! En indkøb hos min lokale grønhandler, og så var første skridt taget. 
Jeg har kigget lidt på diverse opskrifter, og kunne hurtig nå til den konklusion, at fyldet kun begrænses af ens egen fantasi. 
Jeg valgte at skærer rullerne ud i stykker, som jeg selv har fået dem serveret. En anden gang ville jeg nok pakke dem ind til små forårsruller istedet. Men smagen er jo den samme :-)
Dressingen fandt jeg på denne side.

Ingredienser:

Er det ikke bare en fryd for øjet?

Rullerne:
24 stk
4 stk. rispapir
Glasnudler
2 avokadoer 
1/2 rød chili
3 gulerødder
1/2 pakke babyspinat
1 håndfuld usaltede peanuts
2 forårsløg
1 mango
Thailandsk basilikum 
Krebsehaler 

Dressing:
1 tsk. tahin*
1 spsk. honning
1 1/2 spsk. soya
2 spsk. mayonnaise
3 tsk. citronsaft**
1 fed hvidløg

*I den originale opskrift skulle man bruge 50g. sesamfrø, men da jeg var løbet tør for disse, brugte jeg tahin istedet for.
** Her har jeg brugt citronsaft, i den originale skulle man bruge limesaft.

Fremgangsmåde:
Start med at hælde kogende vand udover glasnudlerne i en skål. Hæld vandet fra efter 3 minutter.  
Skær alle grønsagerne ud i tynde snitter, og hak nødderne. Gør det klar på en tallerken.

Klar til at komme i rullerne!

Put noget lunken vand i en dyb tallerken. Fugt en risplade i vandet, og læg den på et skærebræt.
Kom fyldet på pladen.

Kom endelig godt med fyld på!

Rul herefter pladen sammen om fyldet.

"godt" rullet sammen ;-)

Skær herefter rullerne ud i skiver. Det er lidt svært at skære dem ud, uden at fyldet ryger lidt ud. Det var det ihvertfald for mig, men det er nu også første gang jeg har prøvet at lave dem! :-)

Rør dressingen sammen og server.

Værsgo!

Det kan godt være at mine ruller ikke blev så faste og smukke, men det jo det indeni der tæller, siger man ikke det?? De smagte simpelthen SÅ godt, faktisk smagte de bedre end dem jeg har smagt på restauranter! De var dejligt sprøde, og jeg kan klart anbefale at komme peanuts i, det giver noget lækkert knas!  
Dressingen sad også lige i øjet. Den vil jeg klart huske, måske kan det bruges i andre sammenhænge. 
En ret der tager lidt tid at tilberede, men sjov at lave. Kunne forestille mig, at det ville være en super god ret, at servere til en middag, hvor gæsterne selv kunne "ruller deres ruller" ! 






2 kommentarer:

  1. Ida, den her blog tager langsomt livet af mig! Nej hvor er det fantastisk!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er glad for at du kan lide den! :D

      Slet